info@flexybel.nl | +31 6 55996653
12
MAR
2013

Meer dan alleen mooie grijze pakken

comment : 2

Kleren maken de man…..
Een oud gezegde en een waarheid als een koe.
Toch is er op gebied van persoonlijke uitstraling, styling en imago nog een hoop te verbeteren.
Tenminste als we de styling goeroes en personal shoppers mogen geloven.
Zakelijk is dit thema blijkbaar ook actueel.

Op verschillende netwerkevents in mijn omgeving zijn de afgelopen periode sprekers uitgenodigd die van hun kijk op persoonlijke uitstraling, styling en imago hun vak hebben gemaakt. Tijdens deze events is het centrale thema steeds: hoe kan ik mijn ‘klantaantrekkelijkheid’ vergroten?
En dit gaat dan niet over de uitstraling, styling en imago vertaald in een goede website, dito visitekaartje of Facebookpagina.
Nee, het gaat over jou.
Over hoe jouw persoonlijke presentatie kan bijdragen aan het succes van je bedrijf, werk of carrière.
Jouw uitstraling als persoonlijk uithangbord.
Naast je houding en een verzorgd kapsel vormt aandacht voor de juiste kleding een belangrijk onderdeel. Met de juiste kleding kun jij je professionaliteit, klantgerichtheid en identiteit positief benadrukken.

Weg met de onflatteuze schoonmaakschorten en vormloze pakken!

In het kader hiervan heeft het facilitair bedrijf van Eneco in Rotterdam alle (frontservice) personeel inclusief alle medewerkers van de uitbestede diensten in het nieuw gestoken. Hoewel de medewerkers een keuze hebben gehad uit diverse stukken is de basis een grijs pak.
Combinaties kunnen zijn: pantalon met jasje, pantalon met gilet, jurk met jasje etc.
Maar allemaal in dezelfde kleur grijs en gemaakt van dezelfde stof.
Prachtig vind ik het!
Niet langer die onflatteuze schorten voor de medewerkers van de schoonmaak of de oversized en vormloze pakken voor het beveiligingspersoneel.
Iedereen dezelfde professionele look!

Eén team, één taak, één identiteit!

Het facilitair bedrijf van Eneco heeft bewust gekozen voor deze uniforme stijl in de bedrijfskleding. Als facilitaire regieorganisatie heeft Eneco de (meeste) operationele diensten uitbesteed. Veelal zijn de medewerkers van deze leveranciers al langere tijd werkzaam voor Eneco. Zij voelen zich daarom ook verbonden aan Eneco. In de visie van het facilitair bedrijf (i.s.m. andere ondersteunde diensten als ICT) draagt een uniforme kledingstijl bij aan het gevoel van teamvorming en je ergens thuis voelen. Daarnaast wil het facilitair bedrijf als een professionele en gastvrije organisatie worden ervaren. Essentieel daarbij is dat medewerkers en klanten (lees: gasten) proactief bediend worden en het gevoel hebben overal met hun vragen terecht te kunnen.

Door eenheid in de bedrijfskleding is iedere medewerker herkenbaar als medewerker van het facilitair bedrijf. Er is (praktisch) geen onderscheid in de uitstraling tussen medewerkers van de receptie, catering, schoonmaak, beveiliging of ‘eigen’ personeel. Van alle interne en externe medewerkers van het facilitair bedrijf wordt daarmee verwacht dat zij de gast (verder) helpen bij vragen of problemen. Ook al betreft het een vraag buiten hun eigen expertise.
Dit vergt soms een omschakeling in houding en gedrag of flexibiliteit ten aanzien van werkprocessen (procedures).
Het fenomeen ‘van het kastje naar de muur gestuurd worden’ is er bij Eneco dus niet meer bij. Integraal denken als één organisatie met één identiteit en als zodanig handelen in de dienstverlening aan de klant (gast) is de standaard. Het facilitair bedrijf levert hiermee tastbare toegevoegde waarde en versterkt het imago door meer te zijn dan alleen mooie grijze pakken…..

Met dank aan alle (facilitaire) medewerkers voor een gastvrije ontvangst en rondleiding door Eneco World!

  1. Sylvia Musch

    Mooi om te zien hoe doelmatig toch enige “uniformiteit” kan zijn. Vanwege uitstraling, efficienty, herkenbaarheid en eenheid. Een mooi uniform is niet lelijk ;-)

  2. Yvette Brijs

    Hi Sylvia,

    Bedankt weer voor je reactie! Helemaal mee eens. In mooie, passende bedrijfskleding voelen medewerkers zich gewaardeerd en comfortabel. Hierdoor stralen ze meer, maar kunnen zij ook zichzelf zijn/ blijven. Ook heel belangrijk!

Laat een reactie achter

*